Je li čaj zanemariv izvor kofeina?

Posted by on in Priče o čaju
  • Font size: Larger Smaller
  • Hits: 8857
  • Print

Svi smo se našli u situaciji kada nam u 6 ujutro ili na kraju radnog dana tijelo i razum viču: DAJ MI KOFEINA, PROBUDI ME! U tom trenutku iznimne potrebe za stimulansom mnogi se često zapitaju što je bolji izbor - čaj ili kava?

 

b2ap3_thumbnail_aj-i-kofein2.jpg

 

Dosada smo već naučili da se čajem može nazvati samo produkt biljke Camelia sinensis, te da svi čajevi koje ova biljka daje sadrže kofein. No, koji od čajeva ima najviše kofeina? Ovaj je tekst nastao iz želje da prvenstveno svojim dragim kupcima ukažemo na količine kofeina u čajevima koje vole, a pogotovo ću se osvrnuti na bijeli čaj.

 

Što je kofein?

 

Kemijski gledano, kofein je član obitelji ksantina. Nema mirisa, ima gorak okus i iznimno je topiv u vodi. Najpoznatiji prirodni izvori kofeina su kava, čaj i biljka Yerba Mate. Kofein je prirodni stimulans i ima nebrojene pozitivne učinke na organizam – povisuje budnost, stimulira metabolizam i doprinosi povisivanju količina dopamina u krvi. Što je više dopamina – bolje smo volje.

Iako čaj ima nebrojene prednosti i pozitivan utjecaj na organizam, visok dnevni unos kofeina donosi nepoželjne učinke na zdravlje, uključujući probleme sa spavanjem, tjeskobu, nemir i drhtavicu. Upravo iz ovog razloga mnoge se osobe okreću čaju kao alternativnom izvoru kofeina. Prirodno je sadržaj kofeina u čaju niži od onoga u kavi, ali je ipak dovoljno visok da bi na taj podataka trebali pažnju obratiti oni koji piju velike količine čaja, a i osobe preosjetljive na kofein.

 

b2ap3_thumbnail_kofein---alica.jpg

 

Koliko kofeina ima u čaju?

Nije lako dati odgovor na ovo pitanje jer se sadržaj kofeina razlikuje od vrste do vrste čaja. Uglavnom se sadržaj kreće od 15 – 70 mg po šalici kuhanog čaja.

Kofein možemo mjeriti i u listovima suhog čaja. Ako uzmemo da žličica čaja u rinfuzi teži 2,5 g, sadržaj kofeina u listovima kreće se od 3mg/g pa do 30 mg/g. Naravno, ne teži svaki čaj jednako, navedena količina je okvirna.

U većini slučajeva šalica čaja sadrži manje kofeina od šalice kave – ona u prosjeku sadrži 80 – 135 mg.

 

Razlikuje li se kofein u čaju i kavi?

Kofein je molekula jednaka i u čaju i u kavi, no to ne znači da između šalice čaja i šalice kave možemo staviti znak jednakosti jer u obzir moramo uzeti dva faktora: sadržaj kofeina u oba napitka i način na koji naše tijelo reagira na unos kofeina iz čaja i kave.

Kada pijemo čaj razina energije i budnosti ima više stadija – postepeno podizanje energije, dugotrajno odražavanje energije na najvišem nivou, postepeni pad. S druge strane, kava gotovo trenutno podiže razinu energije i daje budnost, no pad je također strelovit - često se dogodi da je neko vrijeme nakon popijene šalice kave razina energije i niža nego što je bila na početku.

Ovom razlikom se bave mnoge studije, čiji rezultati pokazuju da postepeno podizanje energije nakon konzumacije čaja ovisi o taninima (sadrži ih i crno vino, a daju gorkast okus). Kada svježe pripremimo čaj, kofein s taninima stvara iznimno čvrstu vezu koju naše tijelo teško kida kako bi se oslobodio kofein, pa je zato učinak odgođen i postepen.

 

Koliko je kofeina sigurno unositi?

Zadnja istraživanja i rezultati studija ukazuju na podatak da je dnevno sigurno konzumirati 300 mg kofeina (odgovara količini 3 esspressa), dok dnevni unos od 500 mg pa na više može dovesti do poremećaja i neželjenih posljedica te se ne preporučuje. Kofein u trudnoći? Među zemljama je ovaj podatak zaista različit. Dok se u SAD-u sigurnim za trudnice i fetus smatra dnevni unos do 200 mg kofeina, podzakonki akti Europske unije ukazuju na oprez – kofein nije preporučljiv trudnicama i dojiljama. Također, oprez je pojačan i kod osoba s oslabljenom funkcijom jetre.

 

Interakcija L-teanina u čaju s kofeinom

Osim kofeina, čaj sadrži i L-teanin, aminokiselinu koja intereagira s kofeinom dovodeći do snažnijeg učinka, napose na koncentraciju i budnost.

 

Crni, zeleni i bijeli čaj

Danas je dostupan iznimno puno literature koja opisuje količinu kofeina u pojedinim vrstama čaja. Nažalost, vrlo je često generaliziranje i kategoričke tvrdnje o zastupljenosti kofeina u čaju. Zasigurno ste čuli da crni čaj sadrži više kofeina od zelenog, a da bijeli možete piti u neograničenim količinama, budući da on kofein gotovo uopće ne sadrži. E - krivo ste čuli.

Rezultati mnogih studija u kojima je mjerena količina kofeina u čaju ukazuju na podatak da se sadržaj kofeina razlikuje više unutar jedne podvrste čaja (npr. među zelenima) nego među vrstama (zeleni naspram bijelog). 2005. godine u časopisu „Journal of Food science listed“ objavljena je studija koja opisuje sadržaj kofeina u 77 vrsta čaja. Rezultati su začudili javnost – čaj koji je imao najviši sadržaj kofeina među ispitivanima jest bijeli čaj. Zanimljivost – „The White Tea“, vrhunski Pai MuTan čaj koji možete pronaći u našem shop-u po šalici sadrži čak 75 mg kofeina!

 

b2ap3_thumbnail_kofein-aj.jpg

 

Koji čaj ima najviše kofeina?

 Matcha. Najcjenjeniji čaj svijeta sadrži najviše kofeina, puno više od svih ostalih vrsta. Jednom šalicom Matcha čaja unijet ćete u tijelo visoke količine kofeina, iz dva razloga. Prvo, listovi od kojih se Matcha dobiva prirodno sadrže veću količinu kofeina. Drugo, budući da se Matcha čaj konzumira kao prah (konzumiramo cijeli, usitnjeni list), jednom šalicom ovog čaja u organizam unosimo 100% sadržaja kofeina biljke.

 

b2ap3_thumbnail_matcha-2.jpg

 

O čemu sadržaj kofeina ovisi?

Mnogo je čimbenika koji utječu na sadržaj kofeina u čaju, a te razlike se mogu variriati unutar vrsta. Jedini potpuno pouzdan način za dokazivanje sadržaja kofeina u čaju je laboratorijsko testiranje.

Čaj se proizvodi od različitih dijelova biljke, a različiti dijelovi daju različit udio kofeina u finalnom produktu. Vrhovi mlade biljke prirodno sadrže više kofeina od starijih, zrelijih biljaka. Ovo se može objasniti činjenicom da je kofein zapravo prirodni insekticid biljke koji joj služi kako bi se obranila od napada raznih insekata. Budući da su vrhovi mladih biljaka najpodložniji napadu insekata, prirodno sadrže više kofeina od starijih i zrelijih biljaka, koje insektima i nisu toliko primamljive.

Osim toga, na sadržaj kofeina u listu utječe i sastav tla na kojem je biljka uzgajana, nadmorska visina plantaže, način obrade, tip biljke (čajevi biljke C. sinensis var. sinensis imaju manje količine kofeina od onih dobivenih od podvrste C. sinensis var. assamica) i položaj lista na stabljici čaja.

Svaki pouzdan trgovac čajevima na pakovanju svog proizvoda ima jasno istaknute skraćenice, koje mnogima izgledaju namjerno razbacane. Primjer – Pupoljci zlatnog Nepala, jedan od najfinijih crnih čajeva Samovar riznice ima oznaku FTGFOP (Finest Tippy Golden Flowery Orange Pekoe). Svaka od tih riječi ima svoje zašto, no da ne duljimo obratit ćemo pažnju na ovo Tippy – „mladi vrh“. Stoga, kada idući put vidite ovu oznaku na pakovanju čaja, znajte da taj čaj ima visok sadržaja kofeina. 

 

Miješanje čajeva s ostalim sastojcima

Kada pomiješamo zeleni, ili bilo koji drugi „pravi čaj“ sa sastojkom koji prirodno ne sadrži kofein (voće, latice cvijeća, kora agruma, itd.) smanjujemo ukupnu količlinu kofeina u šalici čaja. Logično – što je veća zastupljenost sastojka bez kofeina u onoj spomenutoj žličici koja nam je potrebna za pripremu šalice čaja, manja je količina lista čaja, stoga je i manji sadržaj kofeina.

 

Kako priprema čaja utječe na sadržaj kofeina?

Sadržaj kofeina u šalici kuhanog čaja najviše ovisi od dva čimbenika – upotrijebljenoj količini „pravog čaja“ i vremenu namakanja listova u vodi. Korištenje više listova i duže namakanje povisuju sadržaj kofeina u šalici pripremljenog čaja.

 

Iako se kofein prirodno nalazi u mnogim biljkama, većina biljnih čajeva koje možemo naći na tržištu, kao i tradicionalno bilje koje se od davnina konzumira na našim prostorima prirodno ne sadrži kofein. Ako želite biti potpuno sigurni da pijete čaj bez kofeina, probajte Rooibos i Honeybush, južnoafričke crvene čajeve izvrsnog okusa i obilja aktivnih tvari.

0