Košarica

Vaša košarica je prazna ...

Kako prepoznati pravi čaj?

Svaki „čaj“ nije čaj. Visoka komercijalizacija, površni potrošački mentalitet i gruba pravila globalizacijskih trendova velikim su dijelom uništili ono što se stoljećima gradilo u tradiciji vrhunskih čajeva. Kada kupite pakovanje čaja i platite ga nekoliko kuna (manje od 1 eura) morate voditi računa o nekoliko stvari.

Prvo – trgovac, proizvođač i porezna uprava u toj cijeni ostvaruju svoj interes. Kolika je onda realna vrijednost Vašeg proizvoda? I što za tu cijenu zaista možete dobiti? Drugo – čajevi nisu i ne mogu biti osvježivači prostora. Prirodni čajevi, ukoliko su pomno priređeni mogu iznimno dobro mirisati, imati prekrasan okus i boju. No, kada skuhate ovaj čaj od nekoliko kuna s početka naše priče i dobijete snažan miris koji ispunjava prostoriju, što ste zapravo dobili? Snažnu umjetnu aromu - da, ali nikako onu koja potiče od čaja. Treće – suvremene deklaracije dodatno vode u zablude. Često se tako susrećemo s nizom natpisa na proizvodima koji sugeriraju posebne zdravstvene učinke čaja. Jedna od najčešćih (ne i jedina) je ona „obogaćeno vitaminom C“. Ovakav natpis ne kaže koja je količina vitamina C dodana, a još manje upućuje neinformiranog korisnika u činjenicu kako je vitamin C termolabilan, te potpuno gubi svoje djelovanje i postaje potpuno neaktivan pri kontaktu s vrućom vodom.

Što su onda zapravo čajevi niske kvalitete? Kako bi proizvođač dobio sam proizvod koji mora imati određenu masu i volumen, melju se prethodno sušene najjeftinije sirovine poput npr. jabuka koje bi inače bile za otpad, šipak – nar s korom, klipovi kukuruza, mahune graška i graha, kora krumpira i drugi biljni otpad neutralnog ukusa, boje i arome. Na taj se način dobiva bazični prah u koji se dodaje dio sličnih sirovina nešto krupnije strukture, a u smjesu potom idu i najnekvalitetniji dijelovi biljnih i drugih čajeva (sitne čestice koje ne zadovoljavaju kriterije vrhunskih čajeva, a ostaju pri njihovoj pripremi – tzv. suhi talozi primarnih čajeva). U ovakve se smjese dodaju ponekad i komadići nekog sastojka koji je nositelj marketinga – npr. mrvice sušenog šumskog voća kako bi se opravdao naziv „šumsko voće“ na samoj deklaraciji čaja, dodaju se umjetne arome i boje, pakuju se u filter-vrećice, a potom u šarene kartonske kutije. Kada pomislite na načela izrade nekvalitetnih čajeva, postaje jasno zašto nije čudo da kada skuhate ovakav čaj, čak i Vaša susjeda osjeti miris šumskog voća. U uvjerenju ispijanja čaja, neinformirani korisnik tada pije tek topli, umjetno aromatizirani „sokić“ bez bioloških, gastronomskih i zdravstvenih vrijednost.

Stoga – u prepoznavanju kvalitetnog čaja, valja se voditi s nekoliko jasnih i jednostavnih uputa. Osim što sam kredibilitet prodavatelja jamči kvalitetu, o njoj govori i cijena proizvoda koja mora biti realna. Pogled na sam čaj - izgled biljne mase i njegova struktura, bez obzira da li ste poznavalac konačne arome samog proizvoda za što već treba iskustvo i duža praksa, jasno Vas vodi u pravcu ispravne procjene. Čaj nije i ne smije biti topli umjetni sok. Prirodni čaj ima svoja načela odabira sirovine, branja, prerade i čuvanja i jednostavno ne može koštati malo više od ambalaže. Informirani korisnici danas na sreću znaju realno razlikovati proizvode i odabrati pravu vrijednost za svoj novac. Živjeli! Odaberite svoj čaj i – uživajte!

35,00 HRK kom